Land Cruiser - nowe oblicze najsłynniejszej terenówki świata

30 stycznia 2020, 08:07

Redakcja wgarniturach.pl miała niezwykły zaszczyt i przyjemność zarazem odpłynąć nieco od codziennych zmagań i oddać się krótkiej, ale intensywnej, pogoni za wolnością i dziką przygodą. Doznań tych doświadczyliśmy podczas jazdy testowej legendą światowego offroadu- nową Toyotą Land Cruiser. Przekonaliśmy się na własnej skórze, dlaczego od niemal sześciu dekad, model ten pozostaje liderem rankingów samochodów terenowych wszech czasów (2 miejsce na liście top samochody z napędem 4x4 roku 2020).
Land Cruiser - nowe oblicze najsłynniejszej terenówki świata


Przestań się martwić wyboistymi drogami, a zacznij cieszyć się podróżą.
Fitzhugh Mullan

Kilka historycznych faktów…


Koncern motoryzacyjny Toyota swoją potęgę zawdzięcza niezawodności konstruowanych samochodów. Jednak to model terenowej Toyoty Land Cruiser przeniósł japońską markę na zupełnie inny, wyższy poziom techniki motoryzacyjnej, a przede wszystkim zagwarantował jej globalną rozpoznawalność ponad 60 lat temu.

W 1951 roku Toyota zaprezentowała prototyp o oznaczeniu BJ. Oznaczenie można rozszyfrować jako Jeep z silnikiem typu B, znaną z ciężarówek toporną jednostką napędową o pojemności 3,4 litra. Samochód pokazał klasę w słynnej próbie podjazdu pod górę Atago, na której szczycie znajduje się świątynia Shinto. Było to możliwe m. in. przez zastosowanie bardzo niskiego przełożenia pierwszego biegu wynoszącego 5:53. W 1955 roku Toyota zaprezentowała drugą generację Land Cruisera oznaczoną jako J2. J oznaczało to co oznaczało, natomiast 2 to po prostu druga generacja. Ostatecznie w 1957 roku udało się wprowadzić Land Cruisera na rynek amerykański, gdzie konkurował z Jeepem i Land Roverem m. in. korzystną relacją ceny do wyposażenia. Terenowa Toyota kosztowała za Oceanem 2500 dolarów. Pod koniec lat 50. Land Cruiser stał się pojazdem niemal globalnym. Trzecia seria, przewrotnie nazwana J4 (J3 był jedynie odmianą J2) została zaprezentowana w 1960 roku. Auto wyjątkowo nowoczesne i przyjazne w codziennym użytkowaniu trafiło na niemal wszystkie rynki światowe. Podstawą sukcesu był dobry marketing, trwałość i zdolności terenowe Land Cruisera. Auto okazało się tak udane, że produkowano je do 1986 roku! Natomiast w 1984 roku pojawił się prawdziwy następca serii J4, czyli J7, choć produkcja J4 trwała do 1986 roku. Problem w tym, że to nie koniec komplikacji. J7 podzielono na dwie odrębne serie, którą nazwano umownie Light Duty i Heavy Duty, czyli lekką i ciężką. Było to konieczne, ponieważ rynek musiał być nasycony Land Crusierami. Model J7 służył do tego, by wypełnić rynek terenówek wszystkim co jest potrzebne.

Kiedy w 1960 roku pojawił się widoczny na zdjęciu model J4, od razu zyskał ogromną popularność, co zaowocowało aż 26 latami ciągłej produkcji.
Land Cruiser
Toyota Land Cruiser model J4
Obecnie Land Cruiser jest sprzedawany w ponad 190 krajach świata, co stanowi rekord wśród wszystkich istniejących modeli Toyoty, a w ponad 10 krajach europejskich jest najchętniej kupowanym samochodem terenowym z napędem 4×4.

Historię modelu przedstawia poniższa infografika TOYOTY:

Land Cruiser

Legendarny Land Cruiser od ponad 65 lat imponuje niezrównaną wytrzymałością i niezawodnością bez względu na warunki, w jakich się porusza. To eleganckie auto terenowe odznacza się wyjątkową dynamiką wspieraną najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi. Land Cruiser to wzór samochodu o twardym charakterze i bezkompromisowej stylistyce, który idealnie sprawdzi się zarówno w mieście, jak i poza nim.

Land Cruiser

Podstawowe dane techniczne

Nowa Toyota Land Cruiser to przede wszystkim przestronne, luksusowe wnętrze, co zawdzięcza m.in. szerokiemu rozstawowi osi, ogromnym kołom, masywnym zderzakom i klapie silnika. Wszystkie te elementy tworzą z tego samochodu pokaźnych rozmiarów terenówkę.

Nie jest to jak wiadomo pojazd przeznaczony do jazdy miejskiej, mimo tego, że jest bardzo komfortowy. Nie łatwo bowiem jest poruszać się blisko pięciometrowej długości samochodem w miejskiej przestrzeni, którego szerokość i wysokość wynoszą blisko 190 cm. To rasowy off-roadowiec, zdobywca pustynnych bezdroży i pogromca dzikiej puszczy.


Maska silnika jest tak ukształtowana, aby kierowca miał najlepszą widoczność obszaru przed samochodem. Dla większej ochrony komory silnika jest ona po bokach osłonięta powierzchniami zderzaka. Światła przeciwmgielne są zintegrowane z dolnymi częściami zderzaka, którego naroża unoszą się ku górze. Jego sekcja środkowa została z kolei uformowana jako płyta ślizgowa, aby poprawić wykonywanie manewrów w terenie. Podniesiono też boczne krawędzie błotników, co ułatwia kierowcy wyczucie gabarytów samochodu. Bardziej luksusowa kabina jest wzbogacona białym podświetleniem tablicy rozdzielczej, konsoli środkowej i przełączników w panelach drzwi. Najlepsza jakość materiałów w połączeniu z pomysłowym rozmieszczeniem poszczególnych elementów tworzą miejsce, w którym po prostu chce się przebywać.

Toyota Land Cruiser porusza się po drodze dostojnie i niezwykle pewnie. Oprócz aerodynamicznej sylwetki, małego promienia skrętu kół wynoszącego minimum 5,2 m czy rzędowego, 4 cylindrowego silnika Diesla 2.8 D-4D o mocy 177 KM jest wyposażona w najnowsze systemy wspomagające poruszanie się po szosie bez względu na warunki. Wszystko to sprawia, że ważącego ponad 2 tony Land Cruisera prowadzi się bardzo stabilnie i bezpiecznie.


Wnętrze legendy. Komfort i bezpieczeństwo. Nowe technologie

Efektowne wnętrze Land Cruisera zachwyca najwyższą jakością wykonania każdego szczegółu. Przeprojektowana kierownica ułatwia panowanie nad samochodem, a deska rozdzielcza wyróżnia się zmienionym kształtem obudowy zespołu wskaźników. W konsoli zainstalowano ponadto większy, 8" kolorowy ekran systemu multimedialnego, płaski panel sterowania klimatyzacją i zestaw wskaźników informujących o działaniu układu napędowego. Oświetlenie typu LED obejmuje przestrzeń pod deską rozdzielczą, lampki w podsufitce, oświetlenie schowka przed pasażerem z przodu oraz podświetlenie paneli drzwiowych, tworząc bardzo ekskluzywne otoczenie.

Land Cruiser

Jazdę testową i to bez najmniejszej próby oszczędzania samochodu, odbyliśmy górskimi bezdrożami Beskidu śląskiego, co umożliwiło nam weryfikację możliwości Land Cruisera, o jakich z rozmachem rozpisuje się jego producent. Muszę przyznać, że była to dla mnie niezwykła przygoda i przyjemność zarazem, kiedy mogłem osobiście zmierzyć się z legendą najsłynniejszej z terenówek w jej naturalnym środowisku. Niesamowite właściwości jezdne Toyoty wspomagał z najwyższą precyzją specjalny układ zmiennej sztywności stabilizatorów (KDSS), który poprawiał odczuwalnie przyczepność w terenie. System ten poprzez usztywnienie stabilizatorów redukuje przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów, zapewniając wyższe bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Land Cruiser


Oczywiście Toyota Land Cruiser jest samochodem dostosowanym do dzisiejszych standardów zaawansowanej technologii, wyposażonym w szereg systemów bezpieczeństwa takich jak m.in.


  1. System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM);
  2. System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), który za pomocą czujnika radarowego informuje o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego;
  3. System stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSC), który monitoruje ruch holowanego ładunku i ogranicza moc auta lub przyhamowuje odpowiednie koła, redukując wychylenia boczne i umożliwiając pewną jazdę nawet przy silnym wietrze lub na krętej i nierównej nawierzchni;
  4. Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), który określa położenie linii na jezdni i w przypadku przekroczenia ich bez użycia kierunkowskazu emituje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne na ekranie TFT;
  5. Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), który wysyła sygnały dźwiękowe i wyświetla na ekranie TFT informacje o mijanych ograniczeniach prędkości i wybranych znakach drogowych, a także ostrzega o warunkach pogodowych;
  6. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), który ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia, wysyłając dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, a w razie braku reakcji kierowcy zmniejsza prędkość jazdy lub rozpoczyna awaryjne hamowanie. Podczas jazdy dodatkowo wykrywa także ruch pieszych znajdujących się na jezdni;
  7. Tempomat adaptacyjny (ACC), który jest udoskonaloną wersją zwykłego tempomatuutrzymującego stałą zadaną prędkość jazdy. ACC korzysta z bardzo dokładnego radaru, który dzięki elektronicznej kontroli gazu i hamulca pozwala na utrzymanie ustalonego dystansu do samochodu jadącego z przodu;
  8. Automatyczne światła drogowe (AHB), który to układ z pomocą kamery monitoruje natężenie światła wokół pojazdu, wykrywa samochody nadjeżdżające z naprzeciwka oraz światła tylne aut poruszających się z przodu, a następnie automatycznie przełącza światła drogowe na światła mijania.

Land Cruiser imponuje nowoczesnością

System multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (8") oprócz wielu przydatnych funkcjonalności posiada możliwość zainstalowania nawigacji satelitarnej z czytelnymi mapami, których aktualizacja przez pierwsze 3 lata jest bezpłatna. System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk) pozwala otwierać i zamykać samochód bez użycia standardowego kluczyka oraz uruchamiać silnik jednym przyciskiem. Lusterka zewnętrzne automatycznie opuszczane przy cofaniu dają z kolei lepszą widoczność w pobliżu samochodu. Nasz testowany egzemplarz posiadał wersję wyposażenia Invincible, która posiada m.in.:

Nasz testowany egzemplarz posiadał wersję wyposażenia Invincible, która posiada m.in.:

  1. Tapicerkę skórzaną z perforacją;
  2. Podgrzewane i wentylowane fotele przednie;
  3. Podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie;
  4. System 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach (Multi-Terrain Monitor);
  5. System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM);
  6. System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA);
  7. Nawigację satelitarną Toyota Touch® 2 with GO w języku polskim z 3-letnią aktualizacją map;
  8. System utrzymujący stałą prędkość w terenie (Crawl Control);
  9. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select)
  10. Klimatyzację automatyczną (trzystrefową z nawiewami w drugim rzędzie siedzeń);
  11. System Premium Audio JBL z 14 głośnikami.

Gen terenowego zdobywcy

Połączenie rewolucyjnych technologii zapewnia Land Cruiserowi zwinność, stabilność oraz unikatową kombinację możliwości poruszania się w terenie i własności dynamicznych na asfalcie. Zastosowane systemy off-road pomagają każdemu kierowcy w maksymalnym wykorzystaniu potencjału pojazdu. Dzięki temu Land Cruiser jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie, bezpiecznych i łatwych w prowadzeniu samochodów z napędem 4×4.

Land Cruiser

Kluczem do legendarnych możliwości terenowych Land Cruisera jest bardzo trwała, odporna na odkształcenia i unikatowa w tym segmencie pojazdów konstrukcja nadwozia mocowanego na ramie.

Zalety konstrukcji ramowej:

  1. Bardzo wysoka wytrzymałość i sprawdzona trwałość;
  2. Wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami;
  3. Znacznie mniejsza podatność karoserii na obciążenia podczas jazdy w terenie;
  4. Skuteczna izolacja nadwozia przed wstrząsami pochodzącymi z zawieszenia;
  5. Optymalna kontrola nad pojazdem nawet podczas przewożenia lub holowania ciężkich ładunków.

Stały napęd na cztery koła daje lepszą przyczepność na śliskiej i nierównej nawierzchni. Reduktor multiplikuje moment obrotowy przekazywany na koła, ułatwiając jazdę w terenie, natomiast mechanizmy różnicowe z blokadą zapewniają kontrolę trakcji w najtrudniejszych warunkach. Świetnie w wymagających warunkach terenowych spisał się system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC), który podczas zjazdu ze wzniesienia uruchamia wybrane hamulce, aby utrzymać stabilność samochodu oraz zachować prędkość na poziomie około 5 km/h, a także system utrzymujący stałą prędkość w terenie (Crawl Control) dohamowując odpowiednio koła, dzięki czemu jazda w bardzo ciężkim terenie jest bezpieczniejsza, a kierowca nie musi operować pedałem hamulca i gazu. Wystarczy załączyć reduktor, a potem wcisnąć przycisk „CRAWL” i wybrać jedną z pięciu dostępnych prędkości. Dodatkowo komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy zapewnia wyśmienicie działający system 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach (Multi-Terrain Monitor) który pozwala monitorować drogę wokół pojazdu, aby uniknąć potencjalnego niebezpieczeństwa. Ekran Land Cruisera wyświetla widok 360 stopni z 4 kamer zewnętrznych. Po wciśnięciu przycisku na kierownicy natychmiast dostępny jest pełny obraz najbliższego otoczenia, a także aktywna kontrola trakcji (A-TRC) która pomaga Land Cruiserowi poruszać się nawet w najbardziej wymagającym terenie. System jest w stanie hamować jednym z kół, które traci przyczepność, przekazując równomiernie moc na pozostałe trzy.

Land Cruiser

Na uwagę zasługuje także system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), który po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę przytrzymuje hamulec przez 2 sekundy, dzięki czemu pomaga płynnie ruszać na stromych podjazdach. System aktywuje się, gdy po zatrzymaniu kierowca mocniej naciśnie pedał hamulca, a dźwignia zmiany biegów jest ustawiona na dowolny bieg jazdy do przodu. Land Cruiser doskonale radzi sobie na stromych podjazdach, i z łatwością pokonuje wzniesienie o kącie nachylenia dochodzącym nawet do 42 stopni.

Land Cruiser

Podsumowanie

Nowy Land Cruiser to ikona off-roadu. Naturalnie, aby jeździć w ekstremalnie trudnym terenie (głęboka woda, grząskie rozległe bagna, pustynia) wymaga dodatkowego doposażenia, nie mniej jednak w tradycyjnej jeździe terenowej nie ma sobie równych, a to przede wszystkim pod wzgl

Land CruiserLand Cruiser

Całej naszej przygodzie towarzyszyła redakcyjna milusińska- Kiara (niespełna roczna suczka Border collie), której terenowa przejażdżka bardzo przypadła do gustu. Może dlatego, że podobnie jak ten samochód kocha przestrzeń i wolność.


ul. Świerkowicka 26,
43-502 Czechowice – Dziedzice


Źródła:
https://www.autocar.co.uk/car-news/best-cars/top-10-best-4x4s-off-road-cars
https://www.toyota.pl/new-cars/land-cruiser/


wgarniturach

Autor artykułuRedakcja portalu30 stycznia 2020, 08:07

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner