Nowa Toyota SUPRA – szybka i WŚCIEKŁA

17 grudnia 2019, 19:25

Redakcja wgarniturach.pl, dzięki uprzejmości autoryzowanego dealera marki Toyota firmie Carolina Toyota Bielsko, mogła doświadczyć tego, na co fani czekali od blisko 17 lat, bo tyle czasu upłynęło od pojawienia się na rynku ostatniego modelu Toyoty Supra. Czy warto było tak długo czekać? Co oznacza słowo SUPRA? Zapraszamy do lektury i dzielenia się wrażeniami w komentarzach pod artykułem.
Nowa Toyota SUPRA – szybka i WŚCIEKŁA

TOYOTA SUPRA - kilka historycznych faktów…

  • Pierwszy model tego sportowego samochodu zadebiutował na rynku japońskim w 1978 r.

  • Początkowo występował pod nazwą Celica XX (na innych rynkach jako Celica Supra).

  • Dopiero cztery lata później, bo w 1982 Toyota Supra dotarła do Europy. Jej nowy, drapieżny wygląd bazował na platformie Celici trzeciej generacji. Agresywne, szerokie nadkola, charakterystyczne składane reflektory i potężny silnik sprawiły, że przykuwająca uwagę Supra doskonale wpasowała się we wzornictwo i kulturę lat 80.

  • Kolejna generacja Supry pojawiła się na rynku w 1993 r. i charakteryzowała się wydłużoną maską i opływowymi liniami. Gdy dodano do tego 3-litrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, efekty były naprawdę doskonałe — od tej pory ten pojazd spędzał sen z powiek włoskim i niemieckim producentom super samochodów. Słowo SUPRA oznacza łac. „w górę” i był to jedyny kierunek w rankingach samochodów sportowych najchętniej poddawanych tunningowi.

  • Zmiany w globalnych trendach doprowadziły do zakończenia produkcji Supry w 2003 roku, lecz rzesza fanów tego konkretnego modelu marzyła o tym aby ich ukochana „wyścigówka” wróciła w nowej odsłonie. Mimo upływu tylu lat, koncern Toyoty nie zapomniał o swoich wiernych klientach i spełnił ich marzenie.

Toyota SUPRA

Po niemalże 17 latach nieobecności, na rynek wraca całkowicie nowy model Toyoty GR Supra.
To już 5 generacja kultowego samochodu.


TOYOTA SUPRA - podstawowe dane techniczne

Zasiadając za kierownicą nowej Supry ma się nieodparte wrażenie, że to auto nie bez podstawy nosi miano sportowej legendy. Jak docenianym modelem jest SUPRA, świadczy chociażby fakt, że sam Paul Walker w filmie: „Szybcy i wściekli” ścigał się właśnie tym samochodem.

Pamiętacie tę scenę? Warto sobie ją przypomnieć ;)


Testowany przez nas model to 2 -drzwiowe coupe wersja GR Supra z 6-cio cylindrowym silnikiem 3.0 L Twin-Scroll Turbo o mocy 340KM i maksymalnym momentem obrotowym 4500 rpm, automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów w kolorze nadwozia Silver Metallic (D02), rok produkcji 2019. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. zatem dziwnym nie jest, że nowa Toyota GR Supra wykorzystuje doświadczenia zgromadzone podczas międzynarodowych wyścigów. Żywiołem tego sportowego auta w najczystszej postaci jest zarówno niezwykle szybka jazda po torze, jak i przemierzanie naszych ulubionych tras.

Nowa SUPRA dzięki ekscytującemu połączeniu mocy, harmonii i zwinności, które gwarantują najwyższą przyjemność z jazdy, z pewnością podbije serca fanów motoryzacji.


Toyota SUPRA
Co ciekawe, w pierwszym roku po premierze nowa Toyota GR Supra trafi wyłącznie do 900 osób.
Będą oni mogli nie tylko cieszyć się z posiadania sportowego auta, ale także otrzymają szereg specjalnych dodatków.


Wnętrze legendy. Komfort i bezpieczeństwo. Nowe technologie

Sportowy samochód kojarzy się najczęściej z dynamiką, dobrymi osiągami, głośnym wydechem, twardym zawieszeniem i surowym wnętrzem. Bo to przecież nie wygoda i luksus są w nim najważniejsze, ale osiągi. Nic bardziej mylnego. Nowa Supra zaskoczyła mnie niezwykle komfortowym i elegancko wykończonym wnętrzem (fani BMW wiedzą co mam na myśli) Samochód powstał bowiem we współpracy z bawarską marką. Z resztą efekt tej współpracy jest od razu widoczny, jako że środek przypomina nieco nową „trójkę”. Co jednak istotne, nowy model Supry jest silnie zakotwiczony w wojowniczej mentalności samurajów i nie tylko nie stracił swojego sportowego, drapieżnego charakteru, ale wzniósł go na jeszcze wyższy poziom. Samochód jest napędzany na tylną oś, a silnik został usytuowany z przodu co jednak nie przeszkadza w precyzyjnej dynamicznej jeździe zaraz po wciśnięciu pedału gazu w dechę. Za opracowanie modelu odpowiadali specjaliści TOYOTA GAZOO Racing.

Toyota SUPRA

Nowe „sportowe dziecko” Toyoty jest młodsze od swojej poprzedniczki o blisko 17 lat. Ta pokoleniowa przepaść widoczna jest w szczególności jeżeli chodzi o technologie z jakich korzysta obecna , piąta już generacja Supry. Nowoczesność i sportowy charakter tworzą tutaj świetnie dobraną parę. Otóż nasza wyścigówka to pojazd naszpikowany najnowszą technologią począwszy od układu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (S.C.), przez system aktywnego zawieszenia (AVS) i adaptacyjny tempomat po układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. Systemy te włączają się bardzo płynnie, nie rozpraszają kierowcy i w żaden sposób nie ograniczają sportowego charakteru tego pojazdu.

Samochód podczas jazdy testowej budził niewyobrażalne wręcz zainteresowanie innych uczestników ruchu. Kierowcy pozdrawiali nas mignięciem światłami awaryjnymi, machali przyjaźnie rękami, uśmiechali się, a ich pasażerowie podnosili kciuki do góry. O mruganiu światłami widocznym w lusterku, celem zjechania z lewego pasa, nie mogło być mowy, SUPRA to w końcu drapieżna wyścigówka. Pozdrawiamy kilkuletniego chłopczyka z suva VOLVO, który nie mógł odkleić od naszej Supry wzroku i machał do nas entuzjastycznie uśmiechnięty od ucha do ucha. Tak. Nie mam złudzeń. Doskonale wiedziałem i odczuwałem, że to wielki zaszczyt móc zasiąść za kierownicą i poprowadzić najnowszą odsłonę legendy światowej motoryzacji.

I jeszcze jedno. Konstruktorzy nie zapomnieli o tym, że ten samochód musi umieć „warknąć”. I on to potrafi. Posłuchajcie z resztą sami...

Podsumowanie

„Jestem legendą” - to mogłaby powiedzieć o sobie nowa Toyota Supra, gdyby potrafiła się przedstawić. Najlepsze jest to, iż nie można temu stwierdzeniu zaprzeczyć. Dynamika w prowadzeniu, piękna, sportowa stylistyka nadwozia, komfort i jakość wykończenia wnętrza, a przede wszystkim wspaniała i bogata historia modelu, rozbudzą zmysły nawet najbardziej wybrednego kierowcy. A 3-litrowy silnik o mocy 340 KM zagwarantuje natychmiastowe niemalże przyspieszenie i wyjątkową szybkość reakcji na najmniejsze chociażby muśnięcie pedału gazu. Ten samochód to sportowe arcydzieło.

Carolina Toyota Bielsko
ul. Świerkowicka 26,
43-502 Czechowice – Dziedzice

Źródła:
www.toyota.pl/world-of-toyota/motorsports/historia/supra
www.blog.toyota.co.uk/history-of-the-toyota-supra
www.automobilemag.com/news/collectible-classic-1982-1986-toyota-celica-supra/
www.picknbuy24.com/detail/?refno=0120235495#&gid=1&pid=1
www.toyota.pl/world-of-toyota/toyotagazooracing/gr-supra

wgarniturach

Autor artykułuRedakcja portalu17 grudnia 2019, 19:25

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner