Nowe Volvo s60 - superbezpieczna limuzyna w nowym garniturze.

01 lipca 2019, 12:21

Redakcja wgarniturach.pl, dzięki uprzejmości autoryzowanego dealera tej marki firmie AUTO-BOSS , miała wielką przyjemność przetestować najnowszy model VOLVO S60. Jakie wrażenia z jazdy? Wyśmienite. A dlaczego? Przekonajcie się sami.
Nowe Volvo s60 - superbezpieczna limuzyna w nowym garniturze.
To już III generacja produkowanego od 2000 modelu S60. Czym różni się od swojego poprzednika? Odpowiedź jest prosta: niemalże wszystkim. To model de facto zaprojektowany od nowa. Począwszy od deski rozdzielczej z centralnym ekranem dotykowym o dużej rozdzielczości, poprzez wirtualny kokpit oraz sportową wielofunkcyjną kierownicę, skończywszy na wtłoczonych symetrycznie po obu stronach tylnego zderzaka, dwóch potężnych dyfuzorach nadających sportowego i nowoczesnego charakteru.

Podstawowe dane techniczne

Testowana przez nas jednostka to model usportowiony R-Design z silnikiem T5 i napędem na przednią oś, o pojemności 2.0 litra, mocy 250 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Od 0 do 100 km/h nasze VOLVO rozpędza się w zaledwie 6,5 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. O dynamice i mocy silnika, uzupełnioną świetnie działającą automatyczną 8 stopniową skrzynią biegów Geartronic, miałem okazję przekonać się osobiście w czasie jazdy testowej drogą ekspresową. Na wciśnięcie pedału gazu samochód reaguje niemalże od razu, co jest kluczowe w przypadku manewru szybkiego wyprzedzenia bądź płynnego i dynamicznego włączenia się do ruchu. Według danych producenta średnie zużycia paliwa waha się w granicach 6,5-6,8 litra/100km.

volvo s60

Bezpieczeństwo oraz właściwości jezdne

W testowanej jednostce na uwagę zasługują doskonale działające systemy wspomagające właściwości jezdne takie jak:
  • ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD)
  • CTC (Corner Traction Control) – kontrola trakcji w zakręcie
  • EBA (Emergency Brake Assistance) – układ wspomagania nagłego hamowania
  • EBL (Emergency Brake Lights) – ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu
  • RSC ( ROLL STABILITY CONTROL)- układ stabilizacji przechyłu
Jednak na szczególną atencję zasługują zastosowane, niektóre po raz pierwszy na świecie, systemy wspomagające bezpieczeństwo jak m.in:
  • CITY SAFETY- układ wspomagania hamowania przy różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 60 km/h
  • System unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach – rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie
  • System unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 80 km/h (działa również w ciemności)
  • System unikania łub łagodzenia skutków zderzeń z dużymi zwierzętami
  • System bezpieczeństwa INTELLISAFE ASSIST zawierający:
    • LANE KEEPING AID (LKA) – układ utrzymania pasa ruchu
    • DISTANCE ALERT – układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu (tylko z wyświetlaczem HUD)
  • System DRIVER ALLERT CONTROL- układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy
  • LDW (LANE DEPARTURE WARNING) – system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu
  • Zabezpieczenie w przypadku zjechania z drogi
  • RSI (Road Sign Information)- układ informowania o znakach drogowych
  • SIPS ( Side Impact Protection System)- system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych
  • WHIPS (Whiplash Protection Seating System) – system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego
  • Fotele pochłaniające energię zderzenia
  • Zwalnianie pedału hamulca – rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie
Lista systemów wspomagających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów jest naprawdę imponująca. Co więcej, dzięki inżynierom z VOLVO, udało się także znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Podczas jazdy testowej rzecz jasna o działaniu większości z nich nie musieliśmy się przekonywać, natomiast układy wspomagające samą jazdę jak np. system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu działają intuicyjnie, nienachalnie i nie stanowią żadnej przeszkody podczas jazdy.

Wnętrze

Nowe VOLVO S60 od wewnątrz jest bardzo dystyngowane. Twórcy tego modelu za główny cel obrali sobie nieskomplikowanie i prostotę kokpitu co zdecydowanie stanowi o jego elegancji i klasie. Moją uwagę zwróciło „diamentowe” pokrętło zmiany trybu jazdy (z pewnością przypadnie do gustu Paniom) jak również pokrętło zapłonu silnika. Nie może pozostać niezauważonym umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej, działający intuicyjnie 9-calowy ekran dotykowy oraz 12,3 calowy cyfrowy wyświetlacz zegarów kierowcy.

nowe volvo s60

Podczas testu temperatura na zewnątrz przekraczała 30 stopni Celsjusza, dlatego od razu zwróciłem uwagę na szybką chłodzącą i utrzymującą bardzo komfortową temperaturę 2-strefową klimatyzację elektroniczną z systemem recyrkulacji oraz kontroli i poprawy jakości powietrza (AQS). System klimatyzacji w nowym S60 działa rewelacyjnie. Redakcji wgarniturach.pl do gustu szczególnie przypadła wygodna w trzymaniu, trójramienna wielofunkcyjna sportowa kierownica z emblematem R-Design wykończona aluminium. Wysublimowane wykończenia dodatków ze stali szlachetnej (METAL MESH) dopełniają wnętrze nowego VOLVO S60 jako samochodu naprawdę eleganckiego, zaprojektowanego z poczuciem dobrego smaku.

Jeżeli chodzi o przestrzeń w środku samochodu to bez wątpienia jest to samochód przestronny i ergonomiczny. Z przodu zarówno za kierownicą jak i po stronie pasażera znajduje się sporo miejsca na nogi co daje gwarancję nieskrępowanych ruchów i poczucia komfortu podczas dłuższej jazdy. Z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe, nawet bardzo wysokie osoby i w żaden sposób nie odczują braku miejsca. Pamiętajmy jednak, że jest to sportowa limuzyna, a nie rodzinne kombi.

Na zewnątrz samochód prezentuje się bardzo okazale. Przestronny grill typu single frame robi naprawdę imponujące wrażenie na miłośnikach poczucia klasy i estetyki. Sportowe przednie, szeroko rozstawione reflektory przednie w technologii LED w połączeniu z masywną tłoczoną maską samochodu, nadają mu bardzo drapieżnego, sportowego charakteru. Linia nadwozia poprzez tłoczenia na drzwiach nadaje temu modelowi powabu i gracji. Podczas testów zauważyliśmy na sobie zainteresowane spojrzenia innych kierowców, co nie może dziwić ponieważ prezentowane VOLVO S60 budzi spore zainteresowanie swoim nietuzinkowym wyglądem.



…ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

Nowe Volvo S60 jest elegancką, nowoczesną limuzyną z widocznym sportowym pazurem jednak na pierwszy plan, co z resztą jest dla marki priorytetem, wysuwa się bezpieczeństwo. W tej kwestii VOLVO nie ma sobie równych. Pionierskie rozwiązanie CITY SAFETY polega m.in. na tym, że samochód najpierw ostrzega kierowcę, a następnie automatycznie hamuje- jeżeli kierowca nie włączy hamulców lub nie wykonuje manewru omijania – w przypadku wykrycia z przodu pojazdów (samochodów, motocykli, ciężarówek, autobusów) poruszających się wolniej w tym samym kierunku, hamujących lub stojących w miejscu. W przypadku braku reakcji kierowcy kolizji z pojazdem z przodu można uniknąć, gdy różnica prędkości wynosi do 60 km/h. Przy większej różnicy prędkości ograniczane są skutki kolizji. Kierowca może w dowolnym momencie przejąć kontrolę nad samochodem, zahamować i/lub wykonać manewr omijania. Jeśli kolizja jest nieuchronna, pasy bezpieczeństwa i hamulce zostają przygotowane na zderzenie, dzięki czemu hamowanie rozpoczyna się natychmiast z maksymalną intensywnością w chwili włączenia przez kierowcę hamulców. Badania przeprowadzone w USA pokazują, że 50% kierowców uczestniczących w wypadkach nie próbowało uniknąć kolizji. System CITY SAFETY ostrzega o kolizji również w ciemności. System ostrzega także w przypadku kursu kolizyjnego z innymi samochodami na skrzyżowaniach, z rowerzystami czy pieszymi.

Podsumowując, VOLVO S60 to świetny wybór dla koneserów piękna, elegancji i sportowego stylu, ceniących przede wszystkim bezpieczeństwo.
Dziękujemy autoryzowanemu dealerowi marki firmie AUTO-BOSS, za możliwość przetestowania najnowszego modelu VOLVO S60.

volvo s60 tył


wgarniturach

Autor artykułuDaniel Gatner01 lipca 2019, 12:21

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner