Savoir-vivre na spotkaniu prawnika z klientem

17 sierpnia 2020, 09:15

Jednym z elementów pracy każdego prawnika są spotkania z klientami. Zwłaszcza, gdy po raz pierwszy poznajemy osobę, dla której mamy pracować, ważne jest to w jaki sposób zostaniemy przez nią odebrani.
Savoir-vivre na spotkaniu prawnika z klientem
To właśnie pierwsze wrażenie często ma decydujące znaczenie dla naszej dalszej współpracy. Jeśli nasze zachowanie, wizerunek czy sposób bycia spodobają się klientowi, możemy liczyć na to, że zechce on skorzystać z naszych usług i powierzy nam swoje sprawy. O jakich zasadach musimy zatem pamiętać podczas takich spotkań?

Punktualność

Nie ma chyba nic gorszego, niż spóźnianie się na wcześniej umówione spotkanie. Owszem, zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, takie jak korki w mieście albo przedłużenie się rozprawy sądowej. Ustalając jednak terminy spotkań, powinniśmy barć pod uwagę nasze wcześniejsze obowiązki i w razie potrzeby dać sobie odpowiedni margines czasu, na przykład na dojazd do biura. Dzięki temu, unikniemy wielu stresujących sytuacji, które mogą negatywnie wpływać na naszą pracę oraz to w jaki sposób oceniają nas klienci.

Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach każda godzina jest na wagę złota. Dlatego musimy szanować również czas każdego klienta, który chce rozpocząć z nami współpracę. Punktualność jest zatem czymś zupełnie fundamentalnym w tym zawodzie. Nie mówiąc już o sytuacji, gdy uczestniczymy w rozprawie sądowej. Wówczas nie może być mowy o spóźnieniach, które wpływają wówczas nie tylko na nasz własny wizerunek, ale przede wszystkim na naszego klienta i jego sprawę.

@freepik

Elegancki wygląd

Wizerunek prawnika powinien oddawać powagę jego zawodu oraz być dowodem profesjonalizmu. Dlatego też, doskonale dopasowany garnitur jest tak naprawdę czymś zupełnie oczywistym w tej sytuacji. Warto stawiać na klasyczne rozwiązania, nie rzucające się szczególnie w oczy, gdyż wówczas odwracamy uwagę od tego co najważniejsze, czyli od spraw, którymi mamy się zająć. Klienci są z reguły mniej ufni w stosunku do prawników, którzy dokonują nieco bardziej ekscentrycznych wyborów, gdy chodzi o garderobę.

Z tego powodu, uszanujmy samego klienta oraz jego problem, z jakim się do nas zwraca, decydując się na elegancki strój oraz dopasowane do niego akcesoria najwyższej jakości. Chodzi tutaj zarówno o koszulę, krawat, buty czy spinki do mankietów, ale także o skórzaną aktówkę, reprezentatywne pióro do podpisywania dokumentów albo zegarek. Każdego dnia dbajmy o nasz wizerunek, pamiętając o najmniejszych szczegółach, a dzięki temu będziemy postrzegani jako prawdziwi profesjonaliści.

Przywitanie

Poprawne przywitanie się z klientem to doskonały początek relacji, która może trwać przez dłuższy czas. Zasady mówią o tym, iż przywitanie się, w postaci podania sobie rąk, jest w większości przypadków inicjowane przez gospodarza spotkania. Jeśli zatem przyjmujemy klienta w naszym biurze, jako pierwsi powinniśmy wyciągnąć do niego dłoń i się przedstawić. Z kolei w sytuacji, gdy to my odwiedzamy klienta lub spotykamy się w restauracji, w której na nas czeka, to druga strona inicjuje przywitanie.

Powinniśmy także pamiętać o obowiązującym obecnie równouprawnieniu. Jeśli zatem naszym klientem jest kobieta lub też jest to grono mieszane, podajemy rękę każdemu. Darujmy sobie jednak staroświeckie całowanie pań w dłoń, gdyż nie jest to mile widziane. Wystarczy zwykły uścisk dłoni, który będzie symbolem tego, iż jesteśmy równymi sobie partnerami. Nie trzeba chyba także wspominać o tym, że podczas witania się z klientem należy wstać.

Nie korzystaj z telefonu

Telefon komórkowy to dla nas ważne narzędzie pracy, z którym praktycznie się nie rozstajemy. Należy jednak pamiętać o tym, że podczas wszelkiego typu spotkań z klientami, nie możemy korzystać z telefonu. Jest to wyrazem braku szacunku zarówno do samego klienta, jak i do jego problemu i sprawy, z jaką do nas przychodzi. Najlepszym pomysłem jest zatem wyciszenie telefonu przed samym spotkaniem. Wówczas będziemy mieć pewność, że głośny dźwięk dzwonka nie zakłóci rozmowy na tematy, które są przecież niezwykle istotne dla klienta.
W sytuacji, gdy jednak zapomnimy o wyłączeniu dźwięków w naszym telefonie i zadzwoni on w trakcie spotkania, po prostu jak najszybciej go wyciszmy i przeprośmy wszystkich uczestników rozmowy. Odebranie telefonu i choćby krótka pogawędka są bardzo niemile widziane i postrzegane jako brak szacunku. Pamiętajmy zatem o tym, że osoba, z którą odbywamy spotkanie twarzą w twarz powinna być dla nas absolutnym priorytetem.

Pożegnanie

Również pożegnanie z klientem jest bardzo ważne i może mieć wpływ na to, w jaki sposób odbierze on nas jako swojego potencjalnego prawnika. Powinniśmy podziękować za owocne spotkanie i oczywiście podać rękę klientowi. Nie zapomnijmy także o tym, aby wstać i odprowadzić taką osobę przynajmniej do drzwi naszego biura. Będzie to świadczyło o naszych dobrych manierach i szacunku do naszego rozmówcy. Siedzenie za biurkiem i oczekiwanie, że taka osoba sama „odprowadzi się” do wyjścia sama jest bardzo nietaktowne i może być dowodem naszej arogancji w stosunku do klienta. Pamiętajmy zatem o dobrym wrażeniu do samego końca.

@freepik

wgarniturach

Autor artykułuDaniel Gatner17 sierpnia 2020, 09:15

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner