Ray-Ban. Hipnotyzujące lustra gwiazd

19 czerwca 2018, 10:36

Zapewne wielu marzy o tym, aby poczuć się na krótką chociaż chwilę celebrytą rodem z Hollywood, móc poczuć na sobie blask odbijających się fleszy paparazzi po czym ukryć zawadiacko spojrzenie za niewidzialną kurtyną ciemnych luster. Okulary gwiazd, tak zwykło mówić się o tej marce.
Ray-Ban. Hipnotyzujące lustra gwiazd

Ray-Ban, najbardziej popularna w branży, której produkty olśniewają stylem i ponadczasowością. Niekwestionowany lider w swojej kategorii. Obiekt pożądania każdego kto założył je chociaż raz. Czy rzeczywiście warto się nimi zachwycać? A jeżeli warto, to z jakiego powodu? Co sprawia, że marka Ray-Ban istnieje na rynku globalnym od ponad 80 lat i nadal osiąga rekordowe wyniki sprzedażowe? Odpowiedź jest jedna. Szczególne, subtelne podejście do klienta, znajomość jego potrzeb i oczekiwań, ponadczasowy styl i klasa oraz wysoka jakość. A wszystko zaczęło się bardzo niepozornie…

Początek marki Ray-Ban

Wraz z rozwojem technologii lotniczej w latach trzydziestych XX wieku, samoloty wojskowe były w stanie latać na coraz wyższych pułapach, w wyniku czego piloci zostali narażeni na wcześniej im nieznany dyskomfort oślepiającego blasku słońca, który ponad wysokością chmur powodował u nich mdłości i bóle głowy a przede wszystkim zakłócał wizję.


The Aviator.

Skargi pilotów myśliwców u przełożonych były tak przekonujące, że jeden z dowódców amerykańskich lotników, pułkownik John Macready zwrócił się do nowojorskiej firmy optycznej Bausch & Lomb z prośbą o zaprojektowanie zestawu okularów dedykowanych na potrzeby pilotów wojskowych. Od tego momentu ta właśnie firma produkowała je pod nazwą Ray-Ban. Okulary miały odbijać światło słoneczne na dużych wysokościach, chronić wzrok pilotów, a jednocześnie zachować dobrą ostrość widzenia. Tak powstał prototyp okularów w plastikowych oprawach z zielonymi soczewkami. Twórcy nazwali je wówczas „Anti-Glare” co w polskim tłumaczeniu oznacza: „antyodblaskowe”. Nazwa jednak nie przyjęła się a po czasie wyszło na jaw że plastikowe oprawy nie zdają egzaminu, dlatego postanowiono zastąpić je metalowymi, w ten sposób powstał pierwszy kultowy już model „The Aviator”.

Okulary były używane przez wojsko i z czasem stały się bardzo popularne m.in. dzięki zdjęciom generała Douglasa MacArthura, które obiegły cały świat a przedstawiały wybitnego dowódcę na plaży na Filipinach, właśnie w Aviatorach. Soczewki tego modelu zasłynęły z tego, że filtrowały promienie ultrafioletowe i podczerwone.

ray-ban

https://highnames.com/ray-ban-name-origin/

Generał Douglas MacArthur w Aviatorach

Skąd jednak pochodzi aktualna nazwa marki?

Otóż powstała ona w 1937 roku w związku z funkcją jaką okulary te miały według pierwotnego założenia spełniać, miały chronić wzrok pilotów przed nadmiernym promieniowaniem słońca ( ang. Ray – promień, Ban od ang. to ban -zakazywać) Dlatego wcześniejsza nazwa marki Anti-Glare została szybko zastąpiona nową, bardziej nośną i oddającą idee brandu.

Aviatory trafiły do masowej sprzedaży w 1937 r. wzbudzając powszechne zainteresowanie. Olśniewały swoją prostotą, a jednocześnie niezwykłym wdziękiem i stylem. Każdy kto tylko miał je na nosie, nie mógł pozostać niezauważony. Były zjawiskowe.

ray-ban męskim okiem

//www.beyazperde.com/haberler/filmler/haberler-79417/

Tom Cruise noszący model Aviator w filmie Top Gun

ray-ban męskim okiem

https://www.thefashionisto.com/ray-ban-celebrity-movie-pictures/#jp-carousel-401369

Brad Pitt w Aviatorach

Wayfarer.

Sukces Aviatorów nie wyczerpał jednak pomysłowości twórców, którzy po II wojnie światowej stworzyli kolejny kultowy już dziś model okularów przeciwsłonecznych w grubej plastikowej oprawie. Model „ The Wayfarer” bo o nim mowa, został zaprojektowany w 1952 roku przez amerykańskiego projektanta Raymonda Stegemana ówczesnego pracownika ''Bausch and Lomb''. Wzór okularów w zupełności odbiegał od znanych wówczas na rynku i zachwycił swoją unikalnością. Wynaleziony przez projektanta trapezoidalny kształt zapoczątkował nową erę okularów. Po raz pierwszy, zamiast cienkiej metalowej ramy, uchwyty zostały wykonane z tworzywa sztucznego. Model „Wayfarer” niemalże od razu stał się hitem. Dodatkowego blasku dodała mu promocja w znanym hicie kinowym „The Blues Brothers”. Były to okulary o prostej, masywnej budowie, ale klasycznym ciekawym wyglądzie a na dodatek bardzo wygodne w noszeniu dzięki dobrze wyprofilowanym zausznikom . Nosiły go największe gwiazdy popkultury, świata kina i estrady z Jamesem Deanem, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Bobem Dylanem czy Michaelem Jacksonem na czele. Model ten stał się w krótkim czasie najbardziej rozpoznawanym i pożądanym gadżetem w historii mody.

okulary ray-ban męskim okiem

https://www.ray-ban.com/poland/sunglasses/RB2140%20UNISEX%20093-original%20wayfarer%20classic-czarny/805289126591

ray-ban męskim okiem

https://www.thefashionisto.com/ray-ban-celebrity-movie-pictures/#jp-carousel-401374

Leonardo Dicaprio w Wayfarerach w filmie Wilk z Wall Street

ray-ban męskim okiem

https://www.thefashionisto.com/ray-ban-celebrity-movie-pictures/#jp-carousel-401368

Bob Dylan – Wayfarer from Ray-Ban

Caravan i Clubmaster.

W 1957 roku na rynku pojawia się model Ray-Ban Caravan, spopularyzowany brawurową rolą Roberta De Niro w filmie „Taksówkarz”. Lata 60. upłynęły pod znakiem niesłabnącej popularności marki. Każdy nowy model okularów w mgnieniu oka stawał się ulubionym gadżetem gwiazd Hollywood. Na ekranach kin pojawiły się prawdopodobnie wszystkie wyprodukowane modele. Peter Fonda w „Easy Riderze” nosił model Olympian I i II. Model Wayfarer „zagrał” główną rolę we wspomnianym wyżej „The Blues Brothers” czy „Risky Business”. Natomiast pojawienie się okularów Aviator noszonych przez Toma Cruisa w „Top Gun” skutkowało natychmiastowym wzrostem sprzedaży produktów marki.

ray-ban męskim okiem

https://www.ebay.com/itm/Ray-Ban-Caravan-Gold-Frame-G-15-Lens-RB3136-001-58-15-/122665404807

ray-ban męskim okiem

https://pl.pinterest.com/pin/350647520958779160/

W 1986r. zadebiutował w sprzedaży model Clubmaster inspirowany modą lat 50. i 60. charakteryzujący się mocnymi metalowymi oprawami i okrągłymi soczewkami. Model ten można było zauważyć śledząc rolę Denzela Washingtona w filmie pt „ Malcolm X”.


ray-ban męskim okiem

https://theidleman.com/ray-ban-iconic-folding-polarized-clubmasters-3fe20b.html

ray-ban męskim okiem

https://www.sunglassesuk.com/shop/clubmaster-rb3016/

ray-ban męskim okiem

https://www.ray-ban.com/poland/sunglasses/RB3016%20UNISEX%20018-clubmaster%20classic-czarny/805289653653

ray-ban męskim okiem

https://www.zumiez.com/ray-ban-clubmaster-black-and-gold-sunglasses.html

W filmie „Las Vegas Parano” z kolei Johny Deep nosił model Shooter.


ray-ban męskim okiem

https://www.spotern.com/en/spot/movie/fear-and-loathing-in-las-vegas/94/sunglasses-ray-ban-shooter-of-raoul-duke-johnny-depp-in-las-vegas-parano

Pamiętacie „Facetów w czerni” z Willem Smithem i Tommym Lee Jonesem? Czymże byłyby ich role gdyby nie ich ciemne charakterystyczne okulary chroniące przed złowrogim blaskiem flesza? Mowa, o mniej popularnym ale bardzo udanym modelu: Ray – Ban Predator.

ray-ban męskim okiem

https://www.pinterest.com.au/pin/447193437972110250/

Czemu Ray-Ban zawdzięcza popularność marki?

Przede wszystkim pasji do okularów i traktowaniu ich jak dzieła sztuki codziennego użytku, na które każdy może sobie pozwolić i poczuć się jak gwiazda filmowa. Ich noszenie sprawia, że każdy ich posiadacz może poczuć się naprawdę wyjątkowo. Firma kładzie silny nacisk na jakość wykonania dlatego do produkcji okularów używane są najwyższej jakości materiały, najlepsze soczewki. Każda para okularów marki Ray-Ban jest unikalna, dlatego trafiła w gusta milionów kobiet i mężczyzn na całym świecie. Stworzona z myślą o ich użytkowniku, dlatego od ponad 80 lat cieszą się niesłabnącą popularnością.

Do każdej pary okularów dodawane jest ekskluzywne etui ze specjalnie wyselekcjonowanych skór, zapewniające stałą ochronę soczewek. Ponadczasowy design, indywidualne podejście do klienta i reagowanie na potrzeby użytkowników okularów to cechy wyróżniające markę.

W 1999 roku marka Ray-Ban została przejęta przez włoską grupę Luxottica rodem z Mediolanu i stała się częścią globalnej grupy skupiającej najbardziej rozpoznawalne marki okularów takie jak: Oakley, Alain Mikli, Armani Exchange, Arnette Eyewear, Brooks Brothers, Burberry, Bulgari, Coach New York, Chanel, DKNY, Dolce and Gabbana, Emporio Armani, Giorgio Armani, Michael Kors, Miu Miu Eyewear, Oliver Peoples, Paul Smith Spectacles, Persol, Polo Ralph Lauren, Prada Eyewear, Ralph Lauren, Valentino, Versace, Vogue Eyewear, Tory Burch, Tiffany and Co., Starck Eyes.

W 2017 r. największy na świecie producent soczewek okularowych - francuski Essilor w wyniku transakcji szacowanej na 49 mld dolarów przejął włoską Luxotticę, co doprowadziło do powstania branżowego giganta, firmy Essilor-Luxottica. Fuzja została sfinalizowana początkiem 2018 r.

Po krótkim trendzie spadkowym spowodowanym konkurencją innych producentów okularów marka obecnie odzyskuje pozycję niekwestionowanego lidera w branży. Dzisiaj marka Ray-Ban przeżywa swój prawdziwy renesans. Przetrwała, ponieważ nigdy nie obniżyła jakości swoich produktów, ale przede wszystkim dlatego, że szanuje swoich klientów. Marka przeszła już do historii światowej mody zyskując przydomek legendarnej i kultowej. Niemalże ikony stylu. Okulary marki Ray-Ban to obecnie coś znacznie więcej niż zwykły przedmiot codziennego użytku, to wyznacznik najlepszych trendów modowych. Marka przez ponad 80 lat swojego istnienia z pewnością zapracowała na ten przywilej. Warto je mieć.


Rozważasz zakup tych topowych okularów? Dzięki Bonusway zrobisz to taniej! Za zakupy w popularnych sklepach Zalando Lounge, NA-KD, czy Aurore Bonusway wypłaci Ci bonusy. Pamiętaj, by skorzystać ze specjalnego linku, tylko dla Czytelników wgarniturach.pl - inaczej bonusy się nie naliczą. Udanych łowów!


Zanim oddasz się beztroskim zakupom przypominamy najważniejsze wydarzenia z historii marki:

  1. 1937r. de facto powstanie marki Ray-Ban założonej przez firmę optyczną z Nowego Jorku Bausch & Lomb i jej najpopularniejszego modelu w historii marki: "The Aviator",

  2. Lata 50-te XX wieku, pojawienie się na rynku drugiego z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki: „The Wayfarer".

  3. 1957 pojawia się model Caravan dzięki filmowi Taksówkarz z Robertem De Niro

  4. W 1986r. debiutuje w sprzedaży model Clubmasterinspirowany modą lat 50. i 60.

  5. 1999r. przejęcie marki Ray-Ban przez grupę Luxottica za kwotę 640 milionów dolarów.

  6. 2017-2018 fuzja światowego producenta soczewek francuskiego Essilor i grupy Luxottica za kwotę 49 mld dolarów.



Źródła:

  1. //hiro.pl/historia-widziana-przez-okulary-ray-ban/
  2. https://www.thefashionisto.com/ray-ban-celebrity-movie-pictures/
  3. https://theidleman.com/manual/arrivals/brands/history-ray-ban/
  4. //www.tenatelli.com/blog/2017/08/10/historia-marki-ray-ban/
  5. https://highnames.com/ray-ban-name-origin/
  6. https://www.sunglassesuk.com/icons-in-iconic-sunglasses-the-clubmaster/

wgarniturach

Autor artykułuDaniel Gatner19 czerwca 2018, 10:36

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Kamila Sowa

Monika Nowotarska