Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych?

22 stycznia 2019, 16:27

Zima to czas, który wielu osobom może kojarzyć się z długimi wieczorami, spędzanymi w pod kocem, z kubkiem gorącej herbaty w ręce. Bez wątpienia, taki scenariusz może być niezwykle przyjemny. Jeszcze lepiej jednak, jeśli zrealizujemy go po całodziennym szaleństwie na śniegu! Sporty zimowe cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków, którzy chętnie wyjeżdżają choćby na weekend, aby aktywnie spędzić czas na świeżym powietrzu. Narty, snowboard, łyżwy, czy nawet sanki – każdy sposób jest dobry na to, by zadbać o męskie zdrowie, nawet gdy temperatury są bardzo niskie.
Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych?

Sporty zimowe, takie jak wspomniane już narty albo snowboard, wymagają od nas odpowiedniego przygotowania. Urazy na stokach niestety nie należą do rzadkości. A fakt, że są to aktywności sezonowe sprawia, że większość osób nie pamięta o tym, jak wiele mięśni jest angażowanych do pracy podczas uprawiania takich sportów. W jaki sposób powinniśmy zatem przygotować się do sezonu zimowego?

Bądź aktywny przez cały rok!

Bez wątpienia sprawność fizyczna ma w przypadku sportów zimowych ogromne znaczenie. Wielokrotne zjazdy ze stoków, wbrew pozorom wymagają nie lada umiejętności, dlatego trzeba być przygotowanym na spory wysiłek. Aby nie dać się zaskoczyć, najlepiej jest pozostawać aktywnym przez cały rok. Każdy wysiłek fizyczny, zwłaszcza ten któremu oddajemy się regularnie, pozwala się nam doskonale wytrenować przed sezonem narciarskim. I nie chodzi tutaj wyłącznie o codzienne wyjścia na siłownię, bo o formę możemy dbać na wiele sposobów. Forma aktywności fizycznej, którą wybierzemy powinna nam sprawiać radość. Co bardzo ważne, nie musi nam ona również za każdym razem zabierać mnóstwa czasu. Jogging, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, crossfit to tylko kilka propozycji aktywności, które cieszą się sporą popularnością. Ale długi spacer lub skakanie na skakance również mogą być doskonałymi sposobami na rozruszanie naszego ciała, gdy nie mamy zbyt dużo wolnego czasu. Ważne by pozostawać aktywnym i zwyczajnie się nie zasiedzieć przed ekranem komputera przed, w trakcie i po pracy.

Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych? | Męskie zdrowie


Przyłóż się do ćwiczeń przed sezonem!

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego powinniśmy zintensyfikować nasze treningi, zwłaszcza jeśli w planach mamy już dłuższy wyjazd na narty. W opinii ekspertów przygotowania organizmu do takiego wysiłku powinniśmy rozpocząć już na dwa miesiące przed takim wyjazdem na narty lub snowboard. Ale nawet miesiąc intensywnych ćwiczeń, może nam naprawdę pomóc w poradzeniu sobie z takim obciążeniem dla naszego ciała. Warto o tym pamiętać i odpowiednio wcześnie zmotywować się do działania.

Większość trenerów podkreśla, że nie można zanadto przeciążać organizmu, dlatego zalecają oni trenować 2-3 razy w tygodniu, po około półtorej godziny. A na czym powinniśmy się przede wszystkim skupić planując takie treningi?

1. Poprawa ogólnej kondycji

Zjeżdżanie ze stoków narciarskich może z boku wyglądać na coś błahego. Tak naprawdę jednak, do pracy zaangażowany zostaje cały nasz organizm, dlatego musimy zadbać o to, by znajdował się on w doskonałej kondycji. Niezwykle ważna jest właściwa wydolność krążeniowo-oddechowa, w uzyskaniu której pomogą nam ćwiczenia cardio. Może to być bieganie lub jazda na rowerze, również na siłowni, ale także wiosła oraz nordic walking. Zobacz nasz artykuł o crossfit.

2. Wypracuj równowagę

Utrzymywanie równowagi może się wydawać czymś bardzo prostym, ale każdy kto pamięta swoje początki na desce snowboardowej, wie, że jest to trudna sztuka. Warto w związku z tym, popracować nad równowagą przed kolejnym sezonem na stoku. W tym przypadku powinniśmy się skoncentrować na tych ćwiczeniach, w których mobilizujemy do działania „core”, czyli centrum naszego ciała. Świetnie sprawdzają się w takich treningach różne sprzęty, znajdujące się na siłowniach, takie jak bosu, dyski sensomotoryczne, a także zwykłe piłki.


3. Popracuj nad mięśniami

Trening przygotowujący nad do zmagań na stoku, musi być skoncentrowany przede wszystkim na poprawie siły oraz wytrzymałości naszych mięśni. I chodzi tutaj nie tylko o mięśnie nóg, ale także brzucha, pleców i ramion. Wiele siłowni oferuje swoim klientom zajęcia poświęcone właśnie pracy nad kondycją mięśni, ale oczywiście możemy również bez przeszkód trenować samodzielnie.

4. Zatroszcz się o swoje stawy

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego na jak duże obciążenie narażamy nasze stawy w czasie kolejnych zjazdów ze stoku. Warto zatem przyzwyczajać je do wzmożonego wysiłku, ale także pomyśleć o jakiegoś rodzaju suplementacji, która dodatkowo zabezpieczy je przed urazami. Wydaje się, że w przypadku, gdy chcemy dobrze przygotować się do sezonu zimowego, najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z fachowcem. Dobry trener może nam pomóc w wyznaczeniu celu i zaplanowaniu treningów na dłuższy okres czasu. Zdecydowanie warto więc skorzystać z profesjonalnej porady.

Jeśli jednak posiadamy odpowiednią wiedzę do tego, aby na własną rękę zorganizować sobie takie ćwiczenia, pamiętajmy o właściwym ich rozplanowaniu. Zawsze zaczynamy od 15-minutowej rozgrzewki, następnie wykonujemy ćwiczenia wzmacniające oraz równoważne, a na koniec zostawiamy sobie ćwiczenia cardio (około 30 minut) oraz rzecz jasna rozciąganie.

Sprawdź swój sprzęt!

Jeśli posiadasz swój własny sprzęt do jazdy na nartach lub snowboardzie, przed sezonem powinieneś go dokładnie sprawdzić. Nawet w przypadku, gdy jest on niemalże nowy i przechowywany w doskonałych warunkach, może się zdarzyć, że posiada uszkodzenia, których wcześniej nie zauważyliśmy. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości co do stanu naszych nart albo deski, powinniśmy to skonsultować z fachowcem, który oceni kondycję takiego sprzętu.

Nawet w sytuacji, gdy nie będzie on wymagał większych napraw, warto regularnie konserwować nasz sprzęt. Dzięki temu, będzie on nam służył lepiej i przede wszystkim dłużej. A przecież chyba nikt nie ma ochoty wydawać pieniędzy na nowe wyposażenie każdego roku.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Bardzo dużo w ostatnich latach mówi się o bezpieczeństwie na stoku, co jest bardzo pozytywnym trendem. Szybkość, nieuwaga, duża liczba narciarzy, a także niestety alkohol powodują, że każdego roku dochodzi do wielu wypadków. Dlatego też, kiedy przygotowujemy się do wyjazdu na narty, pamiętajmy nawet o najprostszych zabezpieczeniach, do których z pewnością należy dobrej jakości kask. Niestety nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale na stoku nie trudno o uraz głowy, który może mieć fatalne konsekwencje, a właśnie kask może nas przed nimi uchronić.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo na stoku

Planując wyjazd na narty lub snowboard, zwłaszcza za granicę, powinniśmy także pomyśleć o wykupieniu odpowiedniego ubezpieczenia. Dzięki niemu, w razie jakiegokolwiek wypadku na stoku, nie będziemy musieli się martwić kosztami leczenia czy nawet akcji ratunkowej, jeśli do takiej dojdzie. Obecnie praktycznie każda firma ubezpieczeniowa posiada w swojej ofercie specjalne pakiety ubezpieczeniowe dla miłośników białego szaleństwa. Pamiętajmy jednak, aby wybierając ubezpieczenie nie kierować się wyłączenie niską ceną, ale przede wszystkim jego zakresem, aby mieć pewność jakie zdarzenia obejmuje.



Czytaj również


Notice: Undefined offset: 9 in /var/www/clients/1/web57/web/tpl/page/modules/news/list-item-tile.php on line 4
wgarniturach

Autor artykułuDaniel Gatner22 stycznia 2019, 16:27

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner