Gucci - podwójne “G”

27 października 2020, 09:18

Gucci. Trudno tego Pana do czegokolwiek porównać. Może Coca-Coli... Paryża, Dubaju, Kairu. Niezależnie gdzie jesteśmy i kogo spotykamy na swojej drodze, z bardzo dużym prawdopodobieństwem nasz rozmówca będzie kojarzyć właśnie te dwie marki... Nawet jeżeli mieszka na pustyni, za jedynych towarzyszy mając swoje wierne wielbłądy. Przesadzam oczywiście delikatnie, ale w świecie luksusowej mody nie znajdziemy wielu, równie rozpoznawalnych marek jak Gucci. Od prawie stu lat ten włoski dom mody wyznacza trendy, szokuje i - co najważniejsze - ubiera najbardziej znane osobistości na całym świecie.
Gucci - podwójne “G”
Każde imperium ma swój początek

Choć dzisiaj sklepy Gucciego znajdziemy właściwie w każdym wielkim mieście na Ziemi, jego początki, jak zresztą tak wielu innych imperiów, były dużo skromniejsze. Historia tego włoskiego domu mody sięga końca XIX wieku, gdy Guccio Gucci wyemigrował z rodzinnej Florencji do Londynu. To właśnie tam, pracując jako szeregowy portier w luksusowym Savoy Hotel, młody Włoch miał okazję na co dzień obserwować gusty i potrzeby tych najwybredniejszych, bo najbogatszych klientów.


@Gucci


Te doświadczenia zaprocentowały, kiedy wiele lat później - bo w 1921 roku - Guccio Gucci założył własny sklep we Florencji, specjalizujący się w sprzedaży importowanych wyrobów skórzanych dla podróżnych. Otworzył również mały warsztat… który w dość krótkim czasie zatrudniał około 60 najlepszych rzemieślników Florencji. W sklepie pracowała cała rodzina Gucciego, w tym synowie Aldo, Vasco, i Rodolfo. To temu pierwszemu przyszłe imperium zawdzięcza w dużej mierze swój sukces. Zawdzięcza również utworzenie pierwszych butikó marki poza Florencją, w Rzymie i Mediolanie.

Jednak historia jednego z największych modowych imperiów na świecie to nie tylko pasmo ciągłych sukcesów. To co odróżnia Gucciego od wielu innych marek, to jego zdolność do przekłuwania kryzysu w sukces. Gdy faszystowskie Włochy zostały objęte międzynarodowymi sankcjami, a skóra stała się towarem deficytowym, Gucci rozszerzył swoją ofertę o nowe produkty i zaczął korzystać również z innych materiałów. Nawet II wojna światowa nie powstrzymała przedsiębiorczego Włocha. Rzemieślnicy Gucciego spędzili wojnę, szyjąc buty dla włoskich żołnierzy.

Ekspansja

Jednak prawdziwa eksplozja popularności marki nastąpiła dopiero po II wojnie światowej wraz z jej światową ekspansją. Korporacja pod rządami syna Guccio Gucciego, Aldo już w 1953 roku otworzyła w Nowym Jorku swój pierwszy, zagraniczny butik. Nie minęło wiele czasu, by kultowe, podwójne “G” zagościło nie tylko w Londynie czy Paryżu, ale również w Tokio czy Hongkongu. Gucci szybko stał się ulubioną marką celebrytów i możnych tego świata… A przy okazji najlepszą reklamą Italii jaka kiedykolwiek powstała. Sam John F. Kennedy określał Aldo Gucciego jako “pierwszego ambasadora Włoch w Stanach zjednoczonych”.

@gucci



Wrogiem włoskiego domu mody stał się jednak on sam. To co kiedyś tworzone było przez rodzinę, teraz zaczęło być niszczone przez wewnętrzne konflikty. Jeszcze przed śmiercią, Guccio Gucci rozdzielił swoje udziały w firmie między synów. Teraz jego synowie i wnukowie rozpoczęli bezwzględną walkę o władzę. Walkę, która zakończyła się dla wieloletniego prezesa Gucciego, Aldo. pobytem w więzieniu, a dla samej marki sprzedażą w obce ręce. Ostatni członek rodziny u steru firmy, Maurizio Gucci, odpowiedzialny zresztą w głównej mierze za kryzys korporacji, pozbył się reszty swoich akcji w 1993 roku. Zginął kilka lat później w zamachu zorganizowany przez byłą żonę przy pomocy wynajętego zabójcy… i jasnowidzącej wróżki. Z powodu konfliktów wewnętrznych, masowej sprzedaży na której ucierpiała reputacja marki i spadkowi jakości, włoski dom mody przeżywła na początku lat 90 swój największy kryzys.

@Gucci


Wybawicielem marki został w 1990 roku nie kto inny jak Tom Ford. Poświęciliśmy mu osobny artykuł. Dość powiedzieć, że znajdujący się na granicy bankructwa, włoski dom mody już w 1994 rok wart był 4 miliardy dolarów. Gdy Tom Ford w 2004 roku opuszczał Gucciego, jego cena sięgała 10 miliardów. W ciągu czternastu lat zrewolucjonizował upadającą markę. Zasłynął jako wizjoner, twórca kontrowersyjnych kolekcji i nie mniej szokujących kampanii reklamowych.

Gucci dzisiaj to 500 butików na całym świecie, 18 tysięcy pracowników i rocznie prawie 10 miliardów dolarów sprzedaży. Aż ciężko wyobrazić sobie, że wszystko zaczęło się od jednego, małego sklepiku.


wgarniturach

Autor artykułuRedakcja portalu27 października 2020, 09:18

Redakcja portalu

Daniel Gatner

Monika Nowotarska

Gabriel Gatner